Hoogbegaafden beschikken niet alleen over het vermogen om snel te denken, maar ook over een opmerkelijke capaciteit voor abstract denken. Dit houdt in dat ze in staat zijn om buiten de traditionele denkkaders te treden en alternatieve denkstappen te volgen die voor anderen niet altijd vanzelfsprekend zijn. Het vermogen om abstract te denken stelt hoogbegaafden in staat om complexe concepten en ideeën te begrijpen op een dieper niveau dan de gemiddelde persoon. Ze zijn vaak in staat om verbanden te leggen tussen ogenschijnlijk losstaande elementen en zo tot nieuwe inzichten te komen.
Echter, deze unieke denkstijl kan ook leiden tot misverstanden of communicatieproblemen. Omdat hoogbegaafden vaak sneller denken en bepaalde stappen in het denkproces overslaan die voor anderen wel noodzakelijk zijn, kan het moeilijk zijn om hun gedachtegang te volgen. Ze kunnen ideeën of concepten presenteren op een manier die voor anderen moeilijk te begrijpen is, waardoor er verwarring ontstaat. Daarnaast kunnen hoogbegaafden soms moeite hebben om hun gedachten of ideeën effectief te communiceren, omdat hun denkproces anders is dan dat van de meeste mensen.
Tip: In Alle kenmerken hoogbegaafdheid op een rij vind je een overzicht van alle kenmerken van hoogbegaafdheid.
In het verhaal hieronder lees je hoe twee kinderen moeten samenwerken maar dat niet lukt.

Twee perspectieven in één zonnestelsel
Juf Julia begint de les door een groepsopdracht uit te leggen aan de klas. Ze legt uit dat de leerlingen in groepjes van twee samenwerken om een presentatie over het zonnestelsel te maken.
Lisa en Tom luisteren aandachtig naar de uitleg van Juf Julia. Lisa is van nature geïnteresseerd in astronomie en wil graag een heldere en eenvoudige presentatie maken. Tom, die hoogbegaafd is en gepassioneerd is over complexe concepten, is enthousiast over de mogelijkheid om dieper in te gaan op onderwerpen zoals zwaartekrachtgolven.
Na de uitleg van Juf Julia kijken Lisa en Tom elkaar aan en bespreken ze hun ideeën voor de presentatie. Lisa stelt voor om de basisfeiten over de planeten te presenteren, terwijl Tom voorstelt om over zwaartekrachtgolven en hun impact op het zonnestelsel te presenteren.
Lisa raakt echter in de war door het concept van zwaartekrachtgolven en vindt het moeilijk om te begrijpen waarom dit relevant zou zijn voor hun presentatie over het zonnestelsel. Ze voelt zich overweldigd door de complexiteit van het concept en heeft moeite om de verbanden te leggen tussen zwaartekrachtgolven en de planeten die ze bestuderen.
Tom probeert herhaaldelijk het concept van zwaartekrachtgolven aan Lisa uit te leggen en waarom hij denkt dat dit een interessante toevoeging zou zijn aan hun presentatie. Hij legt uit hoe deze golven ontstaan door de beweging van massieve objecten in de ruimte en hoe ze waardevolle informatie kunnen bieden over kosmische gebeurtenissen.
Lisa probeert Tom’s ideeën te begrijpen, maar na enkele pogingen raakt ze verward en vindt ze het moeilijk om de complexiteit ervan te bevatten. Dit frustreert Tom, die teleurgesteld en boos reageert. Hij zegt gefrustreerd: “Ik stop ermee! Zo is het veel te makkelijk.”
Lisa voelt zich ontmoedigd en gekwetst. Ze begint te twijfelen aan haar eigen capaciteiten en voelt zich overweldigd door de situatie. De samenwerking tussen Lisa en Tom is geëscaleerd.
Gelukkig merkt Juf Julia de gespannen interactie tussen Lisa en Tom op en grijpt ze in. Na het aanhoren van Lisa en Tom, stelt Juf Julia voor dat Lisa het eerste gedeelte van de presentatie over de basisfeiten van het zonnestelsel mag presenteren. Vervolgens krijgt Tom de kans om zijn enthousiasme en kennis over zwaartekrachtgolven te delen in het tweede gedeelte van de presentatie.
Dit verhaal illustreert hoe hoogbegaafde kinderen moeite kunnen hebben om hun abstracte denken uit te leggen aan anderen.
Ieder kind is uniek en verdient het om geaccepteerd en begrepen te worden zoals hij of zij is. Ben je benieuwd of jouw hoogbegaafd kind ook moeite ervaart door abstract denken? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.
Leer meer over hoe hoogbegaafde kinderen denken in de blog IQ bij hoogbegaafdheid.