Hoogbegaafdheid is een eigenschap die vaak gepaard gaat met een sterk gevoel van onafhankelijkheid en de drang naar autonomie. Dit uit zich niet alleen in academische en intellectuele prestaties, maar kan ook tot uiting komen in het ondernemerschap. Hoogbegaafden hebben vaak de vaardigheden en mindset die nodig zijn om hun eigen bedrijven te starten of innovatieve projecten op te zetten waarin ze volledige controle hebben over hun werk en beslissingen.
Hoogbegaafdheid past goed bij ondernemerschap door het verlangen naar volledige controle en autonomie. Hoogbegaafden kunnen een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid hebben. Ze willen graag zelf de touwtjes in handen hebben en beslissingen nemen die passen bij hun visie en waarden.
Het starten van een eigen bedrijf biedt hoogbegaafden de mogelijkheid om deze behoefte aan autonomie te vervullen. Ze kunnen hun eigen werkomgeving creëren, hun eigen team samenstellen en zelf bepalen welke richting ze op willen gaan. Dit geeft hen de vrijheid om hun eigen werkstijl te ontwikkelen en beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op hun eigen expertise en intuïtie.
Een ander aspect waarom hoogbegaafdheid goed past bij ondernemerschap is de creatieve vrijheid en innovatie die ermee gepaard gaan. Hoogbegaafden hebben vaak een brede interesse en een diepgaand begrip van verschillende onderwerpen, waardoor ze in staat zijn unieke oplossingen te bedenken voor problemen.
Tip: In Alle kenmerken hoogbegaafdheid op een rij vind je een overzicht van alle kenmerken van hoogbegaafdheid.
Hieronder volgt een voorbeeld hoe een hoogbegaafde meisje graag leider wil zijn.

Gedreven Geertje
Groep 7 zat klaar om aan een groepsproject te beginnen. Het project had als doel om een afvalsysteem op school op te zetten om zwerfafval te verminderen. Kim was gekozen als de leider van het projectgroepje, maar Geertje had haar bedenkingen over Kims beslissingen.
Geertje: “Kim, ik denk dat compostafval apart moet en niet bij het restafval hoort.”
Kim: “Ik denk dat het beter is om het bij het restafval te houden. Het kan verwarrend zijn voor anderen en we hebben al genoeg taken om ons op te focussen.”
Geertje voelde zich gefrustreerd en onbegrepen. Ze wilde graag de leiding nemen om haar visie te realiseren en het project naar haar eigen inzichten vorm te geven. Ze ging naar de juf om dit te vragen.
Geertje: “Juf, ik wil graag de leider worden van ons projectgroepje. Ik denk dat ik goede ideeën heb en dat ik het project beter kan sturen.”
Juf: “Ik begrijp dat je graag een leidende rol wilt hebben, maar het is ook belangrijk om te leren luisteren naar anderen. Kim is gekozen als leider en we moeten allemaal samenwerken en elkaars ideeën respecteren.”
Geertje: “Maar juf, ik vind dat Kim niet naar mijn ideeën luistert en ik denk dat ik betere beslissingen kan nemen. Ik wil graag dat ons project succesvol is en ik denk dat ik de leiding kan nemen om dat te bereiken.”
Juf: “Ik begrijp je frustratie, Geertje, maar leiderschap betekent ook leren samenwerken en compromissen sluiten. Als je de leiding wilt nemen, moet je laten zien dat je bereid bent om te luisteren naar anderen en hun ideeën serieus neemt.”
Geertje voelde zich teleurgesteld, maar ze begon langzaam te begrijpen dat leiderschap niet alleen draait om het hebben van goede ideeën, maar ook om het vermogen om met anderen samen te werken.
Geertje: “Ik zal proberen naar Kim te luisteren en meer open te staan voor haar ideeën. Misschien kunnen we samenwerken en ons project tot een succes maken.”
Juf: “Dat is een geweldige houding, Geertje! Ik ben ervan overtuigd dat jullie samen iets prachtigs kunnen bereiken. Onthoud dat leiderschap ook gaat over het inspireren van anderen en het creëren van een positieve sfeer in het team.”
Wil jij ontdekken hoe ondernemend jouw hoogbegaafd kind is? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.
Tip: Leer meer over de autonome kwaliteiten van jouw hoogbegaafde kind in de blog autonomie bij hoogbegaafdheid.