Hoogbegaafdheid en streven naar uitdaging

Hoogbegaafden zijn vaak voorzien van een bovengemiddelde intelligentie, creativiteit en nieuwsgierigheid. Ze hebben een constant verlangen om hun geest te stimuleren en hun vaardigheden uit te breiden.

Routine is vaak de vijand voor hoogbegaafden. Ze voelen zich snel verveeld. Daarom zijn ze altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Dit kan gaan over het leren van nieuwe vaardigheden, het oplossen van complexe problemen of het ontdekken van nieuwe ideeën. Het is deze voortdurende hunkering naar nieuwe uitdagingen die hen motiveert en stimuleert.

Hoogbegaafden streven vaak naar hogere doelen. Ze verleggen graag hun grenzen om hun potentieel te benutten. Ze willen hun vaardigheden op gebieden waarin ze uitblinken verder verbeteren om meer expertise te verwerven. Tegelijkertijd streven ze ernaar om uitdagingen aan te gaan in gebieden waar ze minder vaardig zijn, met als doel een completer individu te worden.

Dit streven naar constante verbetering en groei kan leiden tot aanzienlijke prestaties. Maar het is ook belangrijk om de druk te erkennen die dit kan veroorzaken. Hoogbegaafden kunnen vastlopen in perfectionisme, wat kan leiden tot stress of burn-out. Het is dus essentieel om een evenwicht te vinden tussen het streven naar uitdagingen en het zorgen voor welzijn.

Tip: In Alle kenmerken hoogbegaafdheid op een rij vind je een overzicht van alle kenmerken van hoogbegaafdheid.

In het verhaal hieronder lees je hoe gedreven een hoogbegaafd kind kan zijn om zo veel mogelijk te leren.

Prestatie Peter

Meester Maarten heeft een spannende mededeling voor de klas. “Voor het volgende project,” begint hij, “kunnen jullie kiezen tussen twee opdrachten.”

Peter, een hoogbegaafde jongen in de klas, luistert aandachtig. De eerste opdracht is een uitdagende rekenopdracht, iets waar Peter in uitblinkt. De tweede opdracht is een creatief schrijfproject, een gebied waarin Peter zichzelf wil verbeteren.

Er ontstaat een dilemma. Peter wil beide opdrachten doen. Hij wil de voldoening van het oplossen van de rekenopdracht ervaren en tegelijkertijd zijn schrijfvaardigheid verbeteren.

Hij steekt zijn hand op en zegt: “Meester Maarten, ik wil beide opdrachten doen.” Meester Maarten kijkt verrast. “Peter,” antwoordt hij, “het idee is om één te kiezen.”

Peter kijkt vastberaden. “Maar meester,” zegt hij, “ik zal snel klaar zijn met de rekenopdracht. Wat moet ik dan doen?”

Meester Maarten glimlacht, onder de indruk van Peter’s vastberadenheid en verlangen om te leren. “Goed dan, Peter,” zegt hij, “als je denkt dat je beiden aankan, mag je ze allebei doen.”

Met een glimlach van oor tot oor begint Peter aan zijn dubbele uitdaging. Het zal niet makkelijk zijn, maar hij is klaar om zijn grenzen te verleggen. Want voor Peter is hoogbegaafdheid niet alleen het excelleren op gebieden waar hij goed in is, maar ook het aangaan van uitdagingen waar hij minder bedreven in is.

Wil jij ontdekken hoe jij de nieuwsgierigheid van jouw hoogbegaafde kind kunt voeden? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Tip: Leer meer over de leefhouding van hoogbegaafde kinderen bij Nieuwsgierigheid bij hoogbegaafdheid.

Update
Altijd op de hoogte blijven?

Schrijf jezelf in op mijn lijst en mis nooit meer waardevolle informatie

Volg mij