Zelf-expressieve creativiteit is een kenmerk dat vaak voorkomt bij hoogbegaafdheid. Deze vorm van creativiteit wordt gekenmerkt door het gebruik van kunst om persoonlijke gevoelens, gedachten, ervaringen of identiteiten uit te drukken. Dit kan vele vormen aannemen, zoals schrijven, beeldende kunst, performancekunst of zelfs mode.
Hoogbegaafden kunnen vaak intense emoties en complexe gedachten ervaren. Zelf-expressieve creativiteit biedt hen een veilige en constructieve uitlaatklep om deze innerlijke ervaringen te verkennen en te delen.
Zo kan een hoogbegaafd kind bijvoorbeeld kiezen om een gedicht te schrijven dat zijn of haar gevoelens over een bepaalde gebeurtenis weergeeft. Of ze kunnen een kunstwerk maken dat hun visie op de wereld uitbeeldt.
Zelf-expressieve creativiteit speelt een cruciale rol in de persoonlijke ontwikkeling van hoogbegaafden. Door hun gedachten en gevoelens te verwoorden of te visualiseren, krijgen ze beter inzicht in hun innerlijke wereld. Dit bevordert het zelfbewustzijn, wat essentieel is voor persoonlijke groei.
Bovendien kan het delen van hun werk met anderen hen helpen om verbinding te maken en te communiceren op een dieper niveau. Dit kan bijzonder waardevol zijn voor hoogbegaafden die vaak worstelen met gevoelens van anders-zijn.
Tip: In Alle kenmerken hoogbegaafdheid op een rij vind je een overzicht van alle kenmerken van hoogbegaafdheid.
Hieronder volgt een verhaal waarin een hoogbegaafd kind zijn zelf-expressieve creativiteit gebruikt om zijn dag te verwerken.

Gerard’s gedicht
“Gerard, hoe was de schoolreis vandaag?” vroeg zijn moeder nieuwsgierig.
“Leuk.” antwoordde Gerard oppervlakkig.
“Wat hebben jullie allemaal gedaan?” vroeg ze, geïnteresseerd in meer details.
“We gingen naar een speelbos.”
Zijn moeder merkte dat Gerard moe was en besloot hem vroeg naar bed te sturen. Terwijl hij in bed lag, vulde zijn hoofd zich met levendige herinneringen aan de belevenissen tijdens de schoolreis. Gerard kon niet slapen, zijn hoofd zat vol.
Na een tijdje op bed gelegen te hebben kroop Gerard achter zijn bureau. Op een notitie blaadje schreef hij een gedichtje. Na een aantal keer strepen en opnieuw schrijven was hij klaar. Tevreden over zijn resultaat stapte hij in bed en viel in slaap.
Met de klas op pad, een dag vol pret, In de bus, op weg naar het speelbos, ons doel was gezet. We renden en lachten, speelden verstoppertje tussen de bomen, Het voelde als een sprookje, mooier dan mijn dromen. We zagen een hert, zo sierlijk en vrij, Het sprong weg met een sprong, oh zo blij. We wilden hem zien, er achteraan. Hij was al weg, het was gedaan. Aan het eind van de dag, terug naar huis, hand in hand, Ik zal nooit vergeten dit prachtige land. Zoveel geleerd, zoveel gezien, Dankzij schoolreis, voel ik me nu een tien!
Zijn moeder las het aandachtig en vond het knap hoe Gerard zijn ervaringen op zo’n creatieve manier kon verwoorden. Het gedichtje hielp haar om Gerards wereld beter te begrijpen.
Wil jij ontdekken hoe jouw hoogbegaafde kind zijn of haar zelf-expressieve creativiteit kan inzetten? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.
Tip: Leer meer over hoe hoogbegaafde kinderen denken in de blog creativiteit bij hoogbegaafdheid.