Hoogbegaafden hebben vaak de behoefte om hun eigen interesses te verkennen en hun eigen leerweg te bepalen. Ze hebben het vermogen om autonoom keuzes te maken over welke onderwerpen ze willen bestuderen, welke boeken ze willen lezen en welke cursussen ze willen volgen. Dit vermogen tot zelfgestuurd leren biedt hen de mogelijkheid om op een unieke en persoonlijke manier te groeien en te ontwikkelen.
Het vermogen om autonoom te beslissen over het leerproces stelt hoogbegaafden in staat om zich te verdiepen in specifieke onderwerpen die hen fascineren. Ze kunnen zichzelf uitdagen door complexe vraagstukken aan te pakken en dieper te graven dan wat traditioneel onderwijs biedt.
Zelfgestuurd leren biedt ook de mogelijkheid om flexibel en creatief te zijn in het leerproces. Hoogbegaafden kunnen verschillende leermethoden en -bronnen gebruiken die aansluiten bij hun individuele leerstijl. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van online cursussen, boeken, mentorschap of zelfs praktische ervaringen om hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Dit geeft hen de vrijheid om hun eigen unieke pad naar kennis en succes te creëren.
Natuurlijk is zelfgestuurd leren niet zonder uitdagingen. Het vergt discipline, doorzettingsvermogen en zelfmotivatie. Hoogbegaafden kunnen soms worstelen met het vinden van de juiste balans tussen vrijheid en structuur in hun leerproces.
Tip: In Alle kenmerken hoogbegaafdheid op een rij vind je een overzicht van alle kenmerken van hoogbegaafdheid.
Hieronder volgt een voorbeeld hoe een hoogbegaafde jongen ontdekt dat hij zijn eigen leerweg kan uitstippelen.

Lennards leerweg
Op een dag besefte Lennard dat hij de vrijheid had om zijn eigen interesses te verkennen en zijn eigen leerweg te bepalen. Hij voelde zich opgetogen bij het idee dat hij zelfstandig keuzes kon maken over wat hij wilde bestuderen. Hij besloot dat het tijd was om zijn vleugels uit te slaan en de wereld van zelfgestuurd leren te ontdekken.
Hij begon met het verslinden van boeken over sterrenkunde. Hij dook diep in de complexe vraagstukken die dit vakgebied met zich meebrengt. Maar Lennard wilde meer dan alleen theoretische kennis. Hij wilde de wereld om hem heen verkennen en praktische ervaring opdoen.
Lennard sloot zich aan bij een lokale astronomievereniging waar hij de kans kreeg om door een telescoop naar de sterren te kijken. Hij werd betoverd door de schoonheid van het universum en voelde zich klein in vergelijking met de eindeloze uitgestrektheid van de ruimte.
Lennard inspireerde anderen met zijn vastberadenheid en passie voor leren. Daarom richtte hij samen met zijn vader een club op waar hoogbegaafde kinderen samenkwamen om hun interesses te verkennen en elkaar te inspireren. Ze organiseerden gezamenlijke projecten en excursies om samen te leren.
En zo creëerde Lennard niet alleen zijn eigen leerweg, maar ook een gemeenschap waarin hoogbegaafde kinderen hun passies kunnen delen.
Wil jij ontdekken hoe jij jouw hoogbegaafd kind kunt stimuleren om zijn eigen leerweg uit te stippelen? Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.
Tip: Leer meer over de autonome kwaliteiten van jouw hoogbegaafde kind in de blog autonomie bij hoogbegaafdheid.